För dig som sysslar med kultur är det viktigt att kunna nå ut till publiken. Du kanske är konstnär eller medlem i ett jazzband? Äger ett galleri eller ordnar kulturresor? Vad du än sysslar med inom kulturen är publiken en källa för både uppskattning och inkomster.
Förutom de traditionella metoderna att marknadsföra det du gör på exempelvis affischer och annonser, är snygg och personlig epostmarknadsföring bland det bästa du kan satsa på. Du kan hålla alla intresserade uppdaterade om kommande events, du kan ge rabatter eller utannonsera tävlingar och priser. Möjligheterna är oändliga om du bara ser till att sköta din epost på ett elegant och smart sätt.
Tala med bilder
Det som är kul med epostmarknadsföring är att du kan skräddarsy den helt efter din egen smak och det du har att erbjuda. Du kan gärna designa den med många bilder eftersom det drar till sig intresse och här har du genast en stor fördel om du sysslar med epostmarknadsföring. Den här typen av utskick behöver inte alls lika hög bildkvalitet som ett fysiskt tryck, vilket innebär att du själv kan ta fina bilder med mobilen och använda i dina utskick. Med det blir eposten mer personlig och unik, och det kommer uppskattas av den som läser den.
Tänk också på ditt språk. Visst ska ditt utskick vara korrekt grammatiskt och rättstavat, men det är också viktigt att använda ett språk som passar dina kulturyttringar. Många annonsörer idag använder engelska uttryck och medan det fungerar bra på en yngre publik kommer äldre kulturälskare inte nödvändigtvis uppfatta det som positivt. Anpassa dina utskick på ett sätt som du tror mottagaren kommer tycka om.
Ta pulsen på marknaden
Marknadsföring och kultur har båda gemensamt att de går igenom vissa trender och vågor. Genom att hålla koll på de senaste kampanjerna och reklamfilmerna kan du se vad som gäller för tillfället. Det betyder inte att du ska kopiera andra, men det är alltid bra att ta pulsen och se vad folk verkar vilja se mer av just nu. Ibland är det humor och ibland mer seriösa inlägg. Du kan också ändra på din ton i din epost beroende på vad du vill marknadsföra. När Kungliga Operan i Stockholm började anordna singelkvällar marknadsfördes det av förklarliga skäl inte på samma sätt som när en föreställning framförs i åminnelse av en älskad sångare eller kompositör. Samtidigt är det just det som gör din epostmarknadsföring extra intressant – mottagaren vet aldrig vad hen kan förvänta sig.